دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

خوشه بندی c- میانگین مرتب شده فازی بهبود یافته با استفاده از الگوریتم بهینه سازی توده ذرات (1396) / مهاجرفر ، گیتا، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهمهاجرفر ، گیتا، نویسنده
عنوان :خوشه بندی c- میانگین مرتب شده فازی بهبود یافته با استفاده از الگوریتم بهینه سازی توده ذرات
تکرار نام مولف :گیتا مهاجرفر
سال نشر :1396
صفحه شمار:66ص
یادداشتچکیده
مهمترین روش تکنیک خوشه بندی ، روش FCMاست.برخی کاستی¬های این روش عبارتند از حساسیت به مقدار دهی اولیه مراکز خوشه¬ها، توقف در جواب بهینه محلی و حساسیت به نویز و داده پرت.
متداول ترین راه حل ، تلفیق انواع الگوریتم¬های تکاملی خصوصا PSO با خوشه بند FCM به شیوه های مختلف است. هر چند که چنین راه حل¬هایی مشکلاتی نظیر حساسیت به وجود نویز و داده پرت را برطرف نمی¬کند. برای غلبه مشکلات ذکر شده اخیر، یک نوع مقاوم با عنوان خوشه بندی فازی C-میانگین مرتب شده فازی (FCOM) ارائه شده است که عملکرد آن در صورت وجود نویز و داده پرت کاهش نخواهد یافت.
در این پایان¬نامه به پیشنهاد یک خوشه بند جدید خواهیم پرداخت که از تلفیق خوش بند FCOM و الگوریتم PSO وفقی تشکیل شده است. در این روش برای هر خوشه، به جای یک مرکز، تعدادی مرکز در نظر گرفته می¬شود که به این دلیل حساسیت آن در مقابل مقدار دهی اولیه نا مناسب مراکز خوشه ها کاهش خواهد یافت. همچنین بروز رسانی ماتریس تعلق داده ها به خوشه ها با استفاده از PSO و FCOM انجام خواهد گرفت که باعث افزایش سرعت همگرایی و جلوگیری از واگرایی خواهد شد.
جهت ارزیابی عملکرد، روش پیشنهادی با تعدادی خوشه بند که از نظر کارایی بر سایر خوشه بند ها برتری دارند مقایسه شده است. این مقایسه با استفاده از تعدادی پایگاه داده شبیه سازی شده و واقعی انجام شده است که نتیجه این آزمایشات، نشان دهنده قدرت روش پیشنهادی از نظر سرعت همگرایی و مقاومت آن در مقابل نویز و داده پرت است.
واژهای کلیدی
- خوشه بندی، خوشه بند FCM، الگوریتمPSO، نویز، داده پرت
شناسه افزوده :سالخورده حقیقی ، محمدمهدی (1345)، استاد راهنما
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=22213
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
373پ373پ پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0