دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

ارائه مدل بهینه‌سازی چند هدفه برای انتخاب استراتژی‌های پاسخ به ریسک با توجه به وابستگی ریسک‌ها (1397) / خادم خطیبی عقدا ، محمدحسین، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهخادم خطیبی عقدا ، محمدحسین، نویسنده
عنوان :ارائه مدل بهینه‌سازی چند هدفه برای انتخاب استراتژی‌های پاسخ به ریسک با توجه به وابستگی ریسک‌ها : محمدحسین خادم خطیبی عقدا
سال نشر :1397
صفحه شمار:88ص
یادداشتچکیده
ریسک‌ها به عنوان رخدادهای طبیعی و غیر قطعی، می‌توانند پروژه را از مسیر طبیعی خود خارج و از اهداف از پیش تعیین شده دور کنند. بنابراین مدیرت ریسک پروژه یکی از بخش‌های مهم و تأثیر‌گذار مدیرت پروژه می‌باشد که سعی دارد تا با حداقل رساندن اثر ریسک‌های منفی (تهدید‌ها) و حداکثر‌سازی اثر ریسک‌های مثبت (فرصت‌ها) مطلوبیت و اثر بخشی پروژه را تضمین کند. مدیرت ریسک بطور کلی به دو فاز تقسیم می شود، ابتدا فاز ارزیابی ریسک است که شامل دو بخش شناسایی و تحلیل ریسک می‌باشد و سپس فاز پاسخ به ریسک می‌باشد. مرحله پاسخ به ریسک مهمترین بخش مدیرت ریسک می‌باشد که موجب به ثمر نشستن فعالیت‌های قبلی می‌شود. اما این حوزه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و بطور کلی از ابزار‌ها و تکنیک‌های معدودی برخوردار است و نیازمند تحقیقات و پژوهش بیشتری می‌باشد.
در این پژوهش یک مدل بهینه‌سازی سه هدفه، با توجه به وابستگی ریسک‌ها ارائه شده است که هدف آن انتخاب اقدامات مناسب بمنظور پاسخ گویی به ریسک‌های پروژه می‌باشد. مدل پیشنهادی سه عنصر کلیدی پروژه یعنی هزینه، زمان و کیفیت را بوسیله توابع هدف خود بهینه می‌کند. هدف اول کمینه‌سازی هزینه‌های پروژه است که شامل هزینه انتخاب اقدامات پاسخ و هزینه تاثیر ریسک می‌باشد. هدف دوم تاثیر ریسک بر زمان اتمام عناصر کاری را مینیمم می‌کند و هدف سوم تأثیر ریسک بر کیفیت عناصر کاری را مینیم می‌کند. ایده کلی و نکته مهم در این مدل در نظر گرفتن اثرات متقابل ریسک‌ها بر یکدیگر می‌باشد. با در نظر گرفتن معیار شناوری آزاد سعی در پاسخ به ریسک‌هایی را دارد که اثر آنها بر زمان و کیفیت عناصر کاری بیشتر از محدوده‌ی مجاز تغییرات آنها باشد این کار باعث کاهش هزینه‌های اضافی بر پروژه می‌شود.
روش‌های حل ارائه شده به دو دسته بیان شده اند، در روش اول، مدل چند هدفه توسط روش قیود محدود() مدل به یک مدل تک هدفه تبدیل شده و توسط الگوریتم ژنتیک در متلب کد شده است و در روش دوم مدل چند هدفه براساس الگوریتم ژنتیک رتبه‌بندی نامغلوب 2 () در متلب کد شده است و سپس دو روش در یک مطالعه موردی مربوط به پروژه‌ی نیروگاهی سیکل ترکیبی، شرکت توسعه برق ایران بکار بسته شده اند. سپس دو روش با معیار‌های همچون اندازه فاصله، فاصله از نقطه ایده‌آل و بیشترین گسترش با یکدیگر مقایسه شده‌اند و الگوریتم برتر در هر معیار مشخص گردیده است. نتایج نشان می‌دهد که الگوریتم نسبت به الگوریتم در بیشتر معیارها نمرات خوبی کسب نموده و همچنین دارای زمان حل کمتری نیز است. بنابراین این الگورتیم کاراتر می‌باشد.


کلمات کلیدی:مدیریت ریسک، استراتژی پاسخ به ریسک، مدل بهینه‌سازی، وابستگی‌ریسک، شناوری آزاد
شناسه افزوده :رضایی نیک ، ابراهیم، استاد راهنما
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=24781
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
477پ477پ پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0