دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

ارائه مدل ریاضی سه هدفه زمانبندی استوار ورود و خروج کامیونها و جریان محمولهها داخل مرکز فرابارانداز با درنظر گیری عدم قطعیت در زمان ورود (1397) / خرقانی ، فرنوش، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهخرقانی ، فرنوش، نویسنده
عنوان :ارائه مدل ریاضی سه هدفه زمانبندی استوار ورود و خروج کامیونها و جریان محمولهها داخل مرکز فرابارانداز با درنظر گیری عدم قطعیت در زمان ورود
تکرار نام مولف :فرنوش خرقانی
سال نشر :1397
صفحه شمار:126ص
یادداشتچکیده
تلاش برای کاهش هزینه ها در مراکز پخش از یک سو و افزایش بهره وری این مراکز از سمت دیگر سبب ایجاد ایده فراباراندازبوده است. فرابارانداز تکنیکی است برای افزایش اثربخشی و انعطاف پذیری مراکز توزیع و پاسخ به نرخ تولید بالای تولیدکنندگان. فعالیت های اصلی در یک مرکز فرابارانداز عبارتند از تخلیه بار کامیون های ورودی، طبقه بندی و جداسازی محموله ها و انتقال آن به کامیون های خروجی، که با حداقل انبارش و جابجایی انجام می شود. در این فرآیند تعیین مساله زمان بندی دارای اهمیت قابل توجهی است. چرا که به دلیل عدم وجود انبارش، بهبود توالی و زمان بندی عملیات در هر بخش نقش اساسی در ارتقاء بهره وری دارد. لذا زمان بندی و تعیین توالی فعالیت ها براساس مدل های ریاضی می تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد و سبب کاهش هزینه ها شود.
در این تحقیق مساله بهینه سازی زمانبندی و توالی کامیون های ورودی و خروجی همزمان با عملیات داخلی فرابارانداز مورد بررسی قرار گرفته ویک مدل چند هدفه با مفروضاتی نزدیک به دنیای واقعی ارائه شده است. همچنین با درنظرگیری رویکرد بهینه سازی استوار، استوارسازی مدل جهت حفظ بهینگی پاسخ در شرایط عدم قطعیت در زمان ورود کامیون های ورودی پیشنهاد شده است. حل مدل ارائه شده در مرحله اول با استفاده از داده های با اندازه کوچک و روش برنامه ریزی آرمانی بررسی شده. در مرحله بعد با توجه به پیچیدگی محاسباتی مساله و همچنین زمان حل بالا، از الگوریتم های فرا ابتکاری : نسخه دوم الگوریتم چند هدفه ژنتیک با رتبه بندی نا مغلوب (NSGA-II) ، نسخه سوم الگوریتم چند هدفه ژنتیک با رتبه بندی نا مغلوب (NSGA-III)و همچنین الگوریتم چند هدفه بهینه سازی ازدحام ذرات(MOPSO) استفاده شده¬است. سپس با درنظرگیری معیارهای استواری با فرض عدم قطعیت در زمان ورود ماشین های ورودی، از بین پاسخ های نامغلوب (جبهه پارتو)، پاسخ های استوار انتخاب می¬شوند.
با توجه به پیچیدگی مساله، روش های حل دقیق نیاز به زمان زیادی داشته و در برخی موارد جواب بهینه مساله قابل دستیابی نمی باشد. نتایج حاصل از حل مدل با استفاده از الگوریتم ها عملکرد مشابه آن ها را نشان می دهد. همچنین در همه موارد عملکرد بهتر الگوریتم های NSGA-II وNSGA-III نسبت بهMOPSOمشاهده شده¬است.
کلمات کلیدی :
فرابارانداز – زمانبندی –الگوریتم ژنتیک – الگوریتم شبیه سازی تبرید – بهینه سازی استوار
شناسه افزوده :دکتر باقری ، محسن، استاد راهنما
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=24825
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
514پ514پ پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0