دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

یادگیری زیر فضای ویژگی مستقل از گوینده با بُعد کم برای تشخیص حالت احساس افراد از روی گفتار (1397) / کلهر ، الهام، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهکلهر ، الهام، نویسنده
عنوان :یادگیری زیر فضای ویژگی مستقل از گوینده با بُعد کم برای تشخیص حالت احساس افراد از روی گفتار
تکرار نام مولف :الهام کلهر
سال نشر :1397
صفحه شمار:84ص
یادداشتچکیده
احساس حالت پیچیده روحی شامل تجربه درونی، واکنش روحی و رفتار است. احساس اغلب با خلق و خوی، شخصیت و منش مرتبط است و تشخیص آن نقش مهمی در طبیعی‌سازی ارتباط میان انسان و ماشین دارد. علیرغم پیشرفت‌های گسترده در حوزه پردازش گفتار، درک و تشخیص احساس یکی از چالش‌های مهم در ساخت ماشین‌های هوشمند محسوب می‌شود.
مهترین کاربرد این حوزه طراحی ربات‌هایی است که با انسان‌ها ارتباط عاطفی برقرار کنند. اما با وجود پیشرفت‌های گسترده چالش‌هایی در این حوزه مطرح است. مهمترین چالش بالا بودن بُعد ویژگی و کم بودن نمونه‌های آموزشی است که باعث بیش برازش داده‌ها و کم‌شدن کارایی سیستم می‌شود.
علاوه بر این نمی‌دانیم کدام ویژگی‌ها مرتبط با احساسات افراد هستند، معمولا تعداد زیادی ویژگی در نظر گرفته می‌شود و سعی می‌شود به کمک آن‌ها طبقه‌بندی حالت احساس افراد صورت پذیرد. از طرفی افراد مختلف در بیان حالت‌های احساسی مختلف ویژگی‌های گفتاری متفاوتی دارند. از این رو انتخاب ویژگی‌های مناسب نقش مهمی در میزان کارایی سیستم و کم‌شدن محاسبات دارد.
انتخاب ویژگی در سیستم‌های مستقل از گوینده از کارهای مهم در حوزه‌ی پردازش حالت گفتار محسوب می‌شود. زیرا عموما در مرحله‌ی آموزش با تعدادی از گویندگان عمل یادگیری صورت می‌پذیرد. اما در زمان کاربرد واقعی با گویندگان دیگر سر و کار خواهیم داشت. لذا این سیستم‌ها نیازمند انتخاب ویژگی‌های موثر هستند به نحوی که تمیز دهنده‌ی حالت احساس افراد در مواجهه با گویندگان مختلف باشند.
در این پایان نامه با رویکرد یادگیری چند وظیفه‌ای انتخاب ویژگی‌ها به نحوی صورت می‌پذیرد که ویژگی‌های انتخاب شده برای تمام گویندگان به خوبی توصیف کننده‌ی حالت‌های احساسی آن‌ها باشد. به عبارت دیگر زیر فضایی پیدا شود که در بین تمام گویندگان و تمام حالت‌های احساسی مشترک است. همچنین برای نشان دادن کارایی بر اساس معیار دقت، از دو مجموعه داده Berlin و Enterface که از دادگان معروف این حوزه هستند استفاده شد. نتایج نشان می‌دهند که روش پیشنهادی نسبت به روش‌های مورد مقایسه کارایی بهتری داشته و با سرعت مناسب انتخاب ویژگی را انجام می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: انتخاب ویژگی چند وظیفه‌ای، تشخیص حالت احساس، مستقل از گوینده، نُرم L_(2،1)، ترکیب طبقه‌بندها، پردازش گفتار
شناسه افزوده :بختیاری ، بهزاد، استاد راهنما
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=25417
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
620پ620پ پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0