دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

تاثیر دستگاه پارازیت موبایل (جمر) بر سیگنال مغزی انسان / وظیفه دان ، پویا، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهوظیفه دان ، پویا، نویسنده
عنوان :تاثیر دستگاه پارازیت موبایل (جمر) بر سیگنال مغزی انسان
تکرار نام مولف :پویا وظیفه دان
صفحه شمار:63ص
یادداشتچکیده:
در دهه‌های اخیر، استفاده از دستگاههای مولد میدان الکترومغناطیس پیوسته افزایش پیدا کرده است، به طوری‌که در جوامع امروز دوری از این تجهیزات اجتناب ناپذیر است. موجودات زنده در هر ساعت از شبانه روز با میدان الکترومغناطیس با شدتها و فرکانس‌های مختلف در تماس هستند، از این‌رو امواج الکترومغناطیس نگرانی‌هایی را برای محققان ایجاد کرده است. در مطالعات گذشته ثابت شده است که این امواج علاوه بر فوایدی که دارند می‌تواند بر روی رفتارهای شناختی-حرکتی تاثیراتی گذاشته و این فعالیت ها را دچار اختلال کند و سلامت انسان‌ها را با چالش جدی روبرو سازند. این احتمال وجود دارد که تشعشعات این میدان‌ها سبب بروز آسیب‌های ژنتیکی گردد که گاها جبران ناپذیر باشد. هـدف این مطالعه بررسی اثرات دستگاه پارازیت (جمر) بر سیگنال مغزی انسان است.


در این مطالعه برای بررسی اثرگذاری امواج الکترومغناطیس از دستگاه جمر برای تاباندن این امواج استفاده شد. برای این پژوهش از بیست نفر داوطلب طی سه مرحله ثبت الکتروانسفالوگرافی گرفته می‌شود که مرحله اول ایجاد مولفه ERP P100 به عنوان گروه کنترل، مرحله دوم تابش امواج الکترومغناطیس با فرکانس 900 مگاهرتز از دستگاه جمر و مرحله سوم ایجاد مولفه ERP P100 در سیگنال مغزی به منظور بررسی مولفههای شناختی و رفتاری است. بدین منظور برای تابش امواج، دستگاه جمر را در مرحله دوم و در نزدیکی مغز قرار می‌گیرد. مدت کلی ثبت 30 دقیقه و هر مرحله ده دقیقه است. برای تحلیل سیگنال‌های مغزی، از آنجا که هر سیگنال با نویزهایی همراه است در طی مرحله‌ای به نام پیش پردازش این مصنوعات حذف می‌شود.
برای استخراج ERP P100 از تولباکس EEGLAB در محیط متلب که این ابزار برای تحلیل سیگنال مغزی و پتانسیل وابسته به رویداد طراحی شده استفاده می‌شود و با استفاده از روش تحلیل مولفه‌های مستقل (ICA)، اجزای مستقل سیگنال به دست می‌آید و سپس استخراج ERP صورت می‌گیرد. در ادامه، تحلیل باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و میانگین تغییرات توان متوسط و تقارن سیگنال در دو ناحیه برای بررسی الگوی طبیعی مغز انجام شده و میزان انسجام مغزی در سه مرحله تحلیل می‌شود و تاثیرات امواج بر روی مغز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نتایج حاصل از تحلیل بدین صورت بود که امواج الکترومغناطیس عملکرد مغز را دچار اختلال می‌کند که در افزایش و کاهش مقدار میانگین اندازه گیری شده باندهای فرکانسی و تقارن دو ناحیه از سر و میزان تغییرات اتصالات دو ناحیه از جمجمه مشهود بود و اثر دستگاه پارازیت (جمر) بر روی مغز و عملکردهای آن ناپایدار است.

کلمات کلیدی: سیگنال EEG، ERP، حذف نویز، امواج الکترومغناطیس، دستگاه جمر، تحلیل مولفه‌های مستقل(ICA)، EEGLAB
شناسه افزوده :کفائی رضوی ، مرتضی، استاد راهنما
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=25529
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
712پ سی712پ سی پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0