دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

بهبود امنیت سیستم قدرت با استفاده از اتوماسیون و بارزدایی ولتاژی هوشمند مطالعه موردی: بخشی از شبکه خراسان (1393) / ایرانی ، مهدی، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهایرانی ، مهدی، نویسنده
عنوان :بهبود امنیت سیستم قدرت با استفاده از اتوماسیون و بارزدایی ولتاژی هوشمند مطالعه موردی: بخشی از شبکه خراسان
تکرار نام مولف :مهدی ایرانی
سال نشر :1393
صفحه شمار:42ص
شناسه افزوده :رجبی مشهدی ، مصطفی، استاد راهنما
چکیده :چکیده
در حال حاضر اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه برق، یکی از اولویت‌های صنعت برق است. اتوماسیون سیستمی است که انجام عملیات کنترل، مانیتورینگ و حفاظت را در شبکه قدرت با استفاده تجهیزات و سیستم ارتباطی بر عهده دارد و هدف از اتوماسیون و هوشمندسازی در یک پست فشارقوی افزایش قابلیت اطمینان، افزایش قابلیت مانور و کاهش انرژی توزیع نشده است. با ظهور پروتکل IEC 61850 تحول بزرگی در حوزه ارتباطات سیستم اتوماسیون پست‌های فشارقوی ایجاد شد و همچنین با بکارگیری تجهیزات و سنسورهای هوشمند زمینه مناسبی برای ارتقاء اتوماسیون و هوشمندسازی در شبکه‌های قدرت بوجود آمد.
در سیستم‌های قدرت، پایداری ولتاژ اهمیت ویژه‌ای دارد و در شرایطی که سیستم‌ها در ناحیه مرزی پایداری کار کنند با بروز حادثه بایستی بارهای موجود در شبکه با الگوریتمی از مدار خارج شوند تا سیستم مجددا به حالت پایداری خود برگردد. روشهای حذف بار سنتی تا حدی زمانبر، غیردقیق و دارای منطق‌های مختلفی هستند و باعث افزایش انرژی توزیع نشده و در نتیجه کاهش قابلیت اطمینان شبکه می‌شوند. با ظهور روشها و الگوریتم‌های هوشمند در زمینه بارزدایی و وجود یک سری زیرساخت‌های جدید در این خصوص بیشتر مشکلات روشهای سنتی حل شد.
هدف از این پایان‌نامه معرفی برخی از قابلیت‌های اتوماسیون برای بهبود قابلیت اطمینان شبکه است. در شبکه‌های فوق‌توزیع چند موضوع منجر به کاهش قابلیت اطمینان می‌شود که در ادامه هر یک از این موضوعات بیان می‌شود و راهکارها و نوآوری‌های پیشنهادی هم ارائه خواهد شد.
در شبکه‌های فوق توزیع به منظور بهبود قابلیت اطمینان از دو ترانس موازی استفاده می‌شود. این در حالی است که استفاده از یک ترانس علاوه بر کاهش تلفات شبکه، هزینه‌های سرمایه‌گذاری را تا حدود 40 درصد کاهش می‌دهد. اگرچه قابلیت اطمینان را به مخاطره می‌اندازد(افزایش خاموشی). یکی از تهدیدهای پست‌های تک ترانس با قابلیت مانور، قطع ترانس پست در اثر خطا در سیستم قدرت است که منجر به اضافه بار ترانس پست مجاور خواهد شد. در این پایان‌نامه به منظور بهبود قابلیت اطمینان یک روش حذف بار هوشمند با اولویت خروج بارهای غیرحساس برای جلوگیری از اضافه بار ترانسفورماتور پست ارائه شده است. نتایج حاصله از پیاده‌سازی این الگوریتم بر روی شبکه نمونه نشان می‌دهد که میزان انرژی توزیع نشده به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این شبیه‌سازی در نرم‌افزارهای Dig Silent PF و MATLAB انجام شده است.
در حال حاضر در اغلب پست‌های فشارقوی با دو ترانسفورماتور موازی، با قطع یکی از ترانس‌های پست در اثر وقوع خطا چنانچه مجموع بار دو ترانس بیش از ظرفیت ترانس دوم باشد پست به علت اضافه بار از مدار خارج می‌شود. یک راهکار برای جلوگیری از خروج ترانس دوم، اینترلاکینگ رله ترانس دوم و همچنین حذف بار سریع و هوشمند به میزان اضافه بار است. برای اجرایی کردن این راهکار وجود یک زیرساخت مخابراتی و بکارگیری پروتکل‌های IEC 61850 در سیستم اتوماسیون پست‌های فشارقوی الزامی است. در این پایان‌نامه یک سیستم کاربردی حذف بار و همچنین پروتکل IEC 61850 بر روی سیستم اتوماسیون پست‌های فشارقوی شبکه نمونه پیاده‌سازی شده که نتایج آن نشان می‌دهد نه تنها می‌توان از خروج ترانس دوم پست به علت اضافه بار جلوگیری کرد بلکه زمان عملکرد سیستم اتوماسیون نیز حداقل از 200 میلی‌ثانیه به حدود 25 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد و میزان بار خروجی هم متناسب با ظرفیت باقیمانده، طبق اولویت‌بندی بارها حذف خواهد شد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=14249
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
175پ175پ پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0