دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

بهبود فرکانس در سیستم قدرت با نفوذ بالای نیروگاه بادی با اصلاح و بهینه سازی حلقه های کنترل توربین بادی، کنترل مرکزی مزرعه بادی و شبکه (1394) / علیزاده ، مهرداد، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهعلیزاده ، مهرداد، نویسنده
عنوان :بهبود فرکانس در سیستم قدرت با نفوذ بالای نیروگاه بادی با اصلاح و بهینه سازی حلقه های کنترل توربین بادی، کنترل مرکزی مزرعه بادی و شبکه
تکرار نام مولف :مهرداد علیزاده
سال نشر :1394
صفحه شمار:72ص
شناسه افزوده :رجبی مشهدی ، مصطفی، استاد راهنما
چکیده :چکیده
مزارع بادی جدید دارای تکنولوژی توربین-ژنراتور سرعت متغیر هستند. در ساختار این تکنولوژی مبدل الکترونیک قدرت، ژنراتور را از شبکه جدا می کند، بنابراین نوسانات فرکانس سیستم از سرعت چرخش ژنراتور مجزا می شود و توربین باد عملاً در پاسخ اینرسی شبکه مشارکت نخواهد داشت و با کاهش اینرسی سیستم نرخ نوسانات فرکانس افزایش خواهد یافت. از طرفی با جایگزینی مزارع بزرگ بادی با نیروگاه های حرارتی سطح اقدامات کنترلی شبکه أعم از کنترل فرکانس اولیه، کنترل فرکانس ثانویه و رزرو سیستم کاهش می یابد.
در این مطالعه ابتدا شاخص های افت فرکانس شبکه و روش های رایج کنترل آن تبیین شده سپس به چگونگی مشارکت توربین باد سرعت متغیر در کنترل فرکانس شبکه پرداخته شده است. در ادامه و با تکیه بر قابلیت های توربین-ژنراتور سرعت متغیر مانند بازه وسیع تغییرات سرعت، اینرسی بالا و سرعت پاسخگویی بالای مبدل الکترونیک قدرت، توربین باد سرعت متغیر به نحوی مدل سازی شده است که قابلیت مشارکت در کنترل فرکانس شبکه را دارا باشد. در این مدل از حلقه های کنترل مکمل اینرسی، دروپ و دیلود استفاده شده است.
استراتژی رایج در بهره برداری از مزارع بادی جذب حداکثر توان است اما برای مشارکت توربین باد در کنترل فرکانس شبکه نیاز است تا توربین دارای رزرو باشد. حلقه کنترل مکمل دیلود این امکان را فراهم می آورد تا رزرو مدنظر در توربین باد سرعت متغیر ایجاد شود.
برای استفاده از انرژی ذخیره شده در محور توربین در زمان مشارکت در پاسخ اینرسی روشی جدید پیشنهاد شده است. در این روش بر اساس سرعت توربین، انرژی ذخیره شده آن تخمین زده می شود با این هدف که در زمان مشارکت در پاسخ اینرسی حداکثر انرژی به شبکه تزریق شود و در عین حال توربین پایدار بماند. نتایج حاصل از شبیه سازی کارایی مدل ها و روش های پیشنهادی را نشان می دهد.

واژگان کلیدی: توربین-ژنراتور سرعت متغیر، پاسخ اینرسی، کنترل فرکانس اولیه، نرخ نوسانات فرکانس
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=14321
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
182پ182پ پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0