دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

به کار گیری تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره مبتنی بر نظریه دورنما به منظور انتخاب تامین کننده (1396) / طبری فرد ، مهسا، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهطبری فرد ، مهسا، نویسنده
عنوان :به کار گیری تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره مبتنی بر نظریه دورنما به منظور انتخاب تامین کننده
تکرار نام مولف :مهسا طبری فرد
سال نشر :1396
صفحه شمار:204ص
یادداشتچکیده
امروزه انتخابتأمین¬کننده یکی از مهم¬ترین مسائل در حوزه صنعت می¬باشد،زیراهزینهموادخاموقطعاتاولیه،بیشترین هزینه درساخترا تشکیلمی¬دهدواکثرکارخانه¬هابایدمقدارقابل توجهیازدرآمدخودراصرفخرید مواد اولیهنمایند. مسأله انتخابتأمین¬کننده مناسب به نوعی یک مسأله تصمیم¬گیری چندمعیاره است کههمشاملمعیارهایکمیوهمشاملمعیارهایکیفیمی¬باشد. از سوی دیگر فرآیند تصمیم¬گیری بیشتر تحت تأثیر ویژگی¬های ذهنی و رفتاری است و نظریه دورنما با قدرت توصیفی خود به کاهش جنبه¬های روان¬شناختی خبرگان و تأثیر آن بر پاسخ¬ها کمک می¬کند. به¬ همین منظور در این پژوهش با استفاده از تکنیک¬های تصمیم¬گیری چندمعیاره مبتنی بر نظریه دورنما به ارزیابی الگوی واقعی تصمیم¬گیری در انتخاب تأمین¬کننده پرداخته شده است.
هدف از این پژوهش به¬کارگیری تکنیک¬های تصمیم¬گیری چندمعیاره مبتنی بر نظریه دورنما برای انتخاب تأمین¬کننده کارخانه تولید لوله¬های انتقال بدون درز "لوله گستر اسفراین" است. مدل ارائه شده در کنار مقایسه معیارهای انتخاب تأمین-کننده، نظریه دورنما را به کمک رویکرد¬های تصمیم¬گیری چندمعیاره وارد محاسبات می¬کند. مقادیر پارامترهای اثرگذار در نظریه دورنما با استفاده از الگوریتم ژنتیک و نرمافزار متلب محاسبه و بر این اساس الگوی تصمیمگیری براساس نظریه دورنما مدلسازی شده است. در نهایت گزینههای تصمیم با استفاده از روشهای گوناگون تصمیمگیری چندمعیاره رتبهبندی شدند.
آنچه در این تحقیق در مقایسه با پژوهش¬های پیشین جدید است استفاده از نظریه دورنما و روش وزن¬دهی BWM می-باشد که با به¬وجود آمدن شرایط خاص، تصمیم اخذ می¬شود. دلیل استفاده از نظریه دورنما قدرت توصیفی بالای آن در کاهش جنبه¬های روانشناختی افراد و تأثیر آن بر جواب¬ها است. دلیل استفاده از روش بهترین- بدترین (BWM) حل قابل درک آن، جدید بودن این تکنیک نسبت به دیگر روش¬های وزن¬دهی، نیاز به داده¬های مقایسه¬ای کمتر و همچنین یافتن جواب¬های قابل اطمینان¬تر است.
نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که نقش الگوی رفتاری در تصمیم¬گیری، که بر اساس شاخص تغییر حساسیت سود و زیان در نظریه دورنما ارزیابی می¬شود، بسیار مهم است. به عبارت دیگر مطلوبیت کاهش زیان برای افراد بیشتر از سود است، یعنی به کاهش زیان نسبت به افزایش سود حساسیت بیشتری نشان داده می¬شود.
کلمات کلیدی: انتخاب تأمین¬کننده، تصمیم¬گیری چندمعیاره، نظریه دورنما، فرآیند تحلیل سلسله¬مراتبی، روش بهترین- بدترین
شناسه افزوده :کوشا ، حمیدرضا، استاد راهنما
باقری ، محسن، استاد راهنما
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=20454
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
362پ362پ پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0