دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

بهینه سازی فرآیند انجام عملیات خاکی در راهسازی (1397) / بیدار فریمانی ، سید علی، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهبیدار فریمانی ، سید علی، نویسنده
عنوان :بهینه سازی فرآیند انجام عملیات خاکی در راهسازی : سید علی بیدار فریمانی
سال نشر :1397
صفحه شمار:101 ص
یادداشتچکیده
معمولا عملیات خاکی یکی از زمان بر ترین و گران ترین بخش های پروژه های راهسازی می باشند لذا افزایش بهره وری و بهینه سازی فرآیند انجام آن بسیار ضروری به نظر می رسد. از آنجا که در مدیریت ماشین آلات انجام عملیات خاکی همواره با گزینه های متعددی روبرو هستیم، این تعدد باعث به وجود آمدن ترکیبات متنوعی از نحوه اختصاص ماشین آلات می گردد. از طرفی مهندسان طراح و مجری اغلب با توجه به تجربه شخصی خود به انتخاب ناوگان های مورد نیاز برای انجام عملیات خاکی می پردازند. این نحوه انتخاب استفاده بهینه از منابع و کمترین هزینه را تضمین نمی کند. به همین دلیل پرداختن به بهینه سازی فرآیند انجام عملیات خاکی می تواند در اختصاص صحیح منابع و کاهش هزینه ها و نیز کاهش پیامدهای زیست محیطی ناشی از انجام عملیات خاکی موثر باشد. در این پژوهش عوامل تاثیرگذار در بهره وری تجهیزات در شرایط مشخص همراه با روش های مورد استفاده در طراحی های معمول برای تعیین بهره وری با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است.
در علم رایانه از الگوریتم ژنتیک به عنوان تکنیک جست ‌و جوی تصادفی جهت یافتن راه حل تقریبی برای بهینه سازی مسائل استفاده می‌گردد. در حقیقت الگوریتم ¬های ژنتیک زیرمجموعه الگوریتم¬ های تکاملی هستند که با استفاده از وراثت و جهش که از تکنیک¬های زیست ‌شناسی فرگشتی (تکاملی) محسوب می¬شوند، به حل مسائل می¬پردازند. الگوریتم ژنتیک از منظر هوش مصنوعی یک تکنیک برنامه ‌نویسی می¬باشد که از تکامل ژنتیکی به عنوان الگوی حل مسئله استفاده می ‌کند. در این پژوهش تلاش شده است تا در قالب یک برنامه کامپیوتری، مدلی ارائه گردد که در آن با استفاده از قابلیت های الگوریتم ژنتیک در چیدمان و ایجاد ترکیبات متنوع ماشین آلات نسبت به انتخاب ناوگان ماشین آلات عملیات خاکی به راحتی اقدام نمود. نتایج نشان می دهد، استفاده از الگوریتم ژنتیک می تواند کمک بسیار زیادی به بهینه سازی فرآیند انجام عملیات خاکی و انتخاب ناوگان مناسب جهت انجام یک پروژه مشخص کند و با در نظر گرفتن حجم عملیات، ماشین آلات در دسترس و زمان مورد نظر ناوگانی را پیشنهاد کند که با کمترین هزینه قادر به انجام عملیات باشد.
همچنین مقایسه نتایج حاصل از الگوریتم ژنتیک در یک مثال مشخص با سایر روش های به کار رفته در گذشته نشان می دهد استفاده از این الگوریتم به نحو مناسبی می تواند به مهندسین طراح و مجری جهت انتخاب ناوگان مناسب و بهینه با در نظر گرفتن محدودیت های پروژه یاری رساند.

کلمات کلیدی: عملیات خاکی، بهینه سازی، الگوریتم ژنتیک، محاسبات نرم
شناسه افزوده :نجی ، آرش، استاد راهنما
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=24622
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
450 پ450پ پایان‌نامهکتابخانه سجاداسناد مرجعغیر قابل امانت

تعداد نظرات کاربران :0 . برای افزودن نظر خود کلیک نمایید.

کاربران آنلاین :0